VAD ĂR GRUNDLĂGGANDE KONSTUNDERVISNING?
GrundlÀggande konstundervisning Àr konstfostran som ordnas pÄ fritiden i lokala konstskolor. Undervisningen Àr mÄlinriktad, styrs av en riksomfattande lÀroplan och ges av professionella som Àr utbildade inom konstarterna.
Den grundlÀggande konstundervisningen Àr mÄlinriktad och framskrider frÄn nivÄ till nivÄ. Dess uppdrag Àr att ge eleverna möjlighet att studera konst lÄngsiktigt, mÄlmedvetet och i enlighet med sina egna intresseomrÄden. Undervisningen i en konstart ska stÀrka eleverns förmÄga att uttrycka sig, tolka och vÀrdera. Studierna stöder utvecklingen av elevernas kreativa tÀnkande och delaktighet. I den grundlÀggande konstundervisningen har eleven en aktiv roll och lÀr sig att stÀlla upp mÄl och arbeta i riktning mot mÄlen bÄde sjÀlvstÀndigt och i grupp.
I den grundlÀggande konstundervisningen i teaterkonst Àr undervisningen frÀmst gruppbaserad och en hel del arbete sÀtts pÄ samarbete och grupparbete.
STUDIER
Studierna omfattar 500 undervisningstimmar och kan genomföras pÄ sex-sju Är. Studierna bestÄr av gemensamma studier (4Är) och temastudier (2-3Är). Dessutom genomför eleverna en scenframstÀllning/Är. I undervisningen beaktas Àven studier frÄn andra konstÀmnen. Teaterskolan erbjuder ocksÄ konstfostran för smÄbarn (förberedande studier), Äk 1-2 som kalkylmÀssigt faller utanför lÀroplanen.
I undervisningen bekantar vi oss med grunderna i teaterkonst. Studier i teaterkonst Ă€r aktivitetsinriktade och man lĂ€r sig genom att göra sjĂ€lv. Ăvning i interaktion mellan elever betonas liksom att medverka i grupp enligt teaterns normer. Med hjĂ€lp av teater- och rollspel förstĂ€rks elevens uttrycks- och iakttagelseförmĂ„ga. Studierna Ă€r mĂ„ngsidiga och eleverna fĂ„r lĂ€ra sig om teaterns olika omrĂ„den, sĂ„som t.ex. rollarbete, texttolkning, kroppsuttryck, scenografi, kostymering och mycket annat.
GEMENSAMMA STUDIER
Under de gemensamma studierna bekantar sig eleverna med grunderna i teaterkonst. Gemensamma studier bestĂ„r av fyra studiehelheter och mĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att eleverna ska kunna avlĂ€gga en studiehelhet per Ă„r. Eftersom grupperna delas in enligt Ă„rskurser (Ă„k 3-4, Ă„k 5-6) jobbar grupperna parallellt med tvĂ„ studiehelheter under ett lĂ€sĂ„r. Ăvergripande teman i studiehelheterna Ă€r: Samarbete och fantasi, kropp och rörelse, röst, berĂ€ttelse och gestaltning samt improvisation. I Studiehelhet 1 och 2 har vi fokus pĂ„ samarbete, fantasi i kombination med rörelse och röst. I studiehelhet 3 och 4 bekantar vi oss med berĂ€ttarkonst och gestaltning samt övar pĂ„ improvisation. Alla teman övas genom lekar och teaterövningar som sedan utvecklas i arbetet med en scenframstĂ€llning. I improvisationsövningar fĂ„r eleverna utforska och fördjupa den kunskap de fĂ„tt i undervisningen.
TEMASTUDIER
Under temastudierna fördjupas det teaterkonstnÀrliga uttrycket, tekniken och kunnandet. Under det ena Äret av temastudier bekantar sig eleverna med olika teaterformer (musikteater, dansteater, dockteater, fysisk teater etc.). Under det andra Äret av temastudier introduceras olika delomrÄden av teaterkonsten. DÄ har eleverna möjlighet att pröva pÄ t.ex. skÄdespelararbete, regissörsarbete, ljus- och ljuddesign, kostym, smink och/eller dramaturgi. Temastudierna kan variera frÄn Är till Är beroende pÄ vilka Àmnen som intresserar eleverna och vilka resurser som finns. Under det sista Äret bekantar sig eleverna med teaterns historia och gör sin sista scenframstÀllning som Àven Àr ett arbetsprov för hela teaterskolan.